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Título: “Uma Proposta de Medidas de Adaptação para o Setor de Transporte Rodoviário Frente aos Possíveis Impactos da Mudança Climática na Infraestrutura Rodoviária Brasileira".
Palestrante: Victor Hugo Souza de Abreu
Data: 05/11/2021
Horário: 11:00h
Local: Transmissão online
Confira AQUI o link para a transmissão.
Banca examinadora:
Profa. Andrea Souza Santos (Orientadora) - PET/COPPE/UFRJ
Prof. Marcio de Almeida D’Agosto – PET/COPPE/UFRJ
Prof. Lincoln Muniz Alves - INPE
Título: “Sistema de Geração de Energia Embarcada com Etanol para Veículos Pesados Eletrificados"
Palestrante: Gabriel Lassery Rocha da Silva
Data: 20/10/2021
Horário: 15:00h
Local: Transmissão online
Confira AQUI o link para a transmissão.
Banca examinadora:
Prof. Paulo Emilio Valadão de Miranda (Orientador) - PET/COPPE/UFRJ
Prof. Marcio de Almeida D’Agosto – PET/COPPE/UFRJ
Prof. Carlos Rodrigues Pereira Belchior – LMT/COPPE/UFRJ
Prof. Edvaldo da Silva Carreira – LABH2/COPPE/UFRJ
Sobre os seminários realizados na Universidade Nacional de Córdoba nos dia 23 e 30 de setembro e 07 de outubro (próxima 5a-feira):
“O professor Licinio da Silva Portugal do Programa de Engenharia de Transportes da COPPE/UFRJ foi convidado para ministrar três seminários junto a Professores e alunos da Faculdade de Engenharia da Universidade Nacional de Córdoba – Argentina. Estes seminários ocorreram em setembro e outubro do corrente ano com a pretensão de apresentar um panorama geral sobre o Sistema de Mobilidade Urbana e de seus principais fatores intervenientes, bem como uma concepção metodológica cujo propósito é o de fornecer uma visão estratégica que pode contribuir para aprimorar e complementar as abordagens tradicionais destinadas à realização de planos de mobilidade urbana com foco na sustentabilidade.”
Título: tema “caminhos para a descarbonização”
Palestrante: Marcio D’Agosto - Professor do Programa de Engenharia de Transportes da Coppe/UFRJ
Data: 06/10/2021
Horário: 12h
Local: Instituto Besc de Humanidade e Economia no YouTube
Confira AQUI o link para o canal no YouTube
Resumo: Marcio D’Agosto, participará do X Seminário Internacional Frotas & Fretes Verdes. O professor abordará o tema “caminhos para a descarbonização”, durante a sessão 2, voltada para Práticas sustentáveis para a Mobilidade Urbana.
Acesse AQUI para mais informações.
The way we think about cities is conditioned by the way they have been historically structured: a central business district (CBD) surrounded by suburban housing. Nevertheless, deep urban transformations took place in many cities from the mid-twentieth century onwards, including activity decentralisation and a growing detachment between form and function. Hence, while there still are substantial travel dynamics between core and periphery, socio-spatial interaction patterns within large cities complexify and become more explicit. That is, localities outside the CBD develop ties such as cooperation, complementarity, and mutual influence. Proper identification of those interaction patterns is paramount to identify emergent subcentres and latent synergies that might be fomented, thus aiding better-targeted transport policies. In that context, we proposed a territorial embeddedness analysis (TEA), which consists of two steps implemented in the Rio de Janeiro Metropolitan Area (RJMA). Firstly, we applied graph theory to flow data from the 2013 Household Travel Survey (HTS) to detect the main centralities, which then serve as the basis for calculating the TEA relational indices. Secondly, the k-means algorithm was applied to these indices to organise the HTS traffic zones into seven groups. Our findings allow us to place localities into two opposing categories. The first is that of places that need longer trips to access resources, while in the second category, there are places most associated with shorter trips. Three further situations can be distinguished within this second category: (a) areas near first-order centralities; (b) classical peripheries that access resources either in closer subcentres or on scattered areas nearby; and (c) highly segregated places that are unable to properly access the city’s resources. Overall, we believe this classification allows planners to better understand the complex relations taking place in metropolitan areas, which have evolved far beyond the core-periphery model. It can also foster the implementation of place-specific policies, such as restructuring the transit network based on local specificities and regional goals.
Confira AQUI o Artigo.